[us_page_title description=”1″ font_size=”1.8rem” inline=”1″]

کارل گوستاو یونگ (۱۸۷۵_۱۹۶۱)

مکتب روانکاوی کارل یونگ معروف به روانشناسی تحلیلی(analytic psychology)

مشتمل بر عقاید اساسی مربوط به فرضیات فروید است ،اما فراتر از آنها می رود.

او با توصیف ناخودآگاه جمعی(collective unconscious)مفهوم ناخودآگاه فروید را

گسترش داده است ،ناخودآگاه جمعی دربرگیرنده ی گذشته نمادی و اساطیری

مشترک تمامی نوع بشر است.

ناخودآگاه جمعی مشتمل است ب آرکی تایپ ها(archetypes)_تصاویر و ترکیبهای

ذهنی که معنی سمبولیک جهان شمول دارند.ترکیب های آرکی تایپی برای مادر ،

پدر ،کودک و قهرمان وجود دارد که نمونه ای از انواع آنها را تشکیل می دهند.

آرکی تایپ ها به پیدایش عقده ها(complexes)کمک می کنند ،که عبارتند از عقاید

دارای بار عاطفی که در نتیجه تجارب شخصی در واکنش متقابل با تصاویر آرکی تایپی

بوجود آیند.به این ترتیب ،عقده مادر نه تنها با تعامل مادر-کودک مشخص می شود

بلکه با تعارض بین انتظارات آرکی تایپی و تجارب واقعی با زن حقیقی که در نقش

مادرانه عمل می کند ،مربوط است.

یونگ متوجه شد که دو نوع سازمان شخصیت وجود دارد:درون گرایی(introversion)

و برون گرایی(extroversion).درون گراها ،بر دنیای درونی افکار ،الهام ها ،هیجانات و

احساس ها تمرکز می کنند ،برون گراها ،به دنیای خارج ،افراد دیگر و مادیات توجه دارند.

هر شخصی ترکیبی از هر دوی آنها را دارد.پرسونا(persona)ماسکی بر شخصیت فرد

است که فرد به وسیله ی آن خود را به دنیای خارج معرفی می کند.پرسونا ممکن است

تثبیت شود و شخص واقعی از خودش نیز پنهان بماند.انیما(anima) و انیموس(animus)

به ترتیب صفات ناخودآگاه مردها و زنها و در تضاد با پرسونا هستند.انیما به زنانگی رشد

نیافته ی مرد و انیموس به مردانگی رشد نیافته ی زن اطلاق می شود.

هدف درمان یونگی ایجاد سازگاری کافی باواقعیت است ،که شکوفایی استعدادهای

خلاقه او را در بر گیرد.هدف نهایی کسب تفرد(individuation)است ،فرآیندی که تمام

عمر ادامه می یابد و شخص را به کسب احساس هویت خاص خود رهنمون می گردد.

این فرآیند مربوط به رشد ممکن است شخص را در مسیرهای تازه ای قرار دهد ،که

متفاوت از وضعیت های پیشین او در زندگی است.

…………………………………………………………………………………………………..

منبع:خلاصه روانپزشکی_کاپلان-سادوک/ترجمه ی نصرت الله پورافکاری

با سپاس بیکران

گروه قاصدک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

Solve : *
15 × 4 =